Dzielnicowi rozmawiali z seniorami o zagrożeniach związanych z oszustwami
Dzielnicowi dbając o bezpieczeństwo osób starszych prowadzą cykliczne spotkania i informują seniorów o czyhających na nich zagrożeniach. Policjanci spotkali się z seniorami z Tarnobrzeskiego Centrum Seniora, przekazywali ulotki informacyjne i uczyli seniorów jak uchronić się przed utratą pieniędzy.
Tarnobrzescy policjanci prowadzą liczne spotkania z osobami starszymi, aby uczyć seniorów jak się uchronić przed utratą swoich oszczędności.
Przed południem dzielnicowi: asp. szt. Beata Gurdak i sierż. szt. Witold Matyka z Komendy Miejskiej Policji w Tarnobrzegu, uczestniczyli w spotkaniu z seniorami z Tarnobrzeskiego Centrum Seniora.
Podczas spotkania policjanci omówili stosowane przez przestępców oszustwa metodą na ”legendę”. Starsze osoby odbierając telefon, słyszą w słuchawce płaczącą kobietę lub mężczyznę, którzy podają się za ich bliskich (np. córkę lub wnuczka). Informują, że spowodowali wypadek drogowy i pilnie potrzebują pieniędzy na odstąpienie od aresztowania. Aby uwiarygodnić przekazaną treść, do rozmowy włącza się mężczyzna podający się za policjanta, prokuratora lub adwokata. Oszuści tak manipulują osoby starsze, aby przekonać ich do przekazania pieniędzy.
Należy pamiętać, że oszuści wciąż modyfikują metody i dostosowują swoje historie do danej sytuacji i tego, czego dowiedzą się od osób, z którymi prowadzą rozmowę, dlatego:
- W momencie, gdy ktoś podając się przez telefon np. za krewnego, policjanta, adwokata itp. będzie żądał pieniędzy, funkcjonariusze radzą, by natychmiast zakończyć taką rozmowę telefoniczną!
- Nie działajmy w pośpiechu, dajmy sobie czas do namysłu. Jeżeli mamy wątpliwości lub nie wiemy, jak zareagować powiedzmy o podejrzanym telefonie komuś z bliskich (trzeba pamiętać o dokładnym odłożeniu słuchawki lub skorzystać z innego aparatu telefonicznego!). Zawsze potwierdzajmy taką „prośbę o pomoc” kontaktując się z osobą, za którą podaje się rozmówca - wystarczy wykonać jeden telefon, aby uchronić swoje oszczędności.
- Pamiętajmy, by pod żadnym pozorem nie przekazywać pieniędzy osobom, których nie znamy oraz nie wpuszczać ich do domu czy mieszkania. Nie podajmy również haseł i loginów do bankowości mobilnej ani nie przelewajmy pieniędzy na wskazane konto bankowe.
- Jeśli chcemy wyeliminować niechciane anonimowe połączenia można skorzystać z usługi oferowanej przez operatorów sieci telefonicznych i zablokować połączenia z numerów zastrzeżonych.
Gdy pojawia się jakiekolwiek podejrzenie, że może to być próba oszustwa, należy koniecznie powiadomić Policję, dzwoniąc pod numer alarmowy 112.


