Oszustwa metodą na BLIK-a. Policjanci ostrzegają
Tarnobrzescy policjanci ostrzegają przed oszustwami na BLIK-a. Przestępcy włamują się na konta na portalach społecznościowych, a następnie proszą o pożyczkę potencjalną ofiarę, która znajduje się w grupie znajomych przejętego konta. Zanim przekażemy komukolwiek kod BLIK, upewnijmy się, że za prośbą o pomoc finansową, nie kryje się próba oszustwa!
Oszustwa internetowe to poważne zagrożenie dla finansów osób korzystających z internetowych kont bankowych, portali społecznościowych, czy skrzynek e-mail. W ostatnim czasie przekonało się o tym kilku mieszkańców powiatu tarnobrzeskiego, którzy padli ofiarą oszustów, wykorzystujących metodę „na BLIKA”. BLIK jest transakcją, za pomocą której robimy przelew, czy wypłacamy pieniądze z bankomatu przepisując wygenerowany w aplikacji bankowej kod, który pokrzywdzony autoryzuje w aplikacji mobilnej banku.
Przestępca włamuje się na konto portalu społecznościowego danej osoby, wysyła do jej znajomych informację z prośbą o pożyczenie pieniędzy, tłumacząc się nagłą potrzebą np. że właśnie stoi przy kasie i zapomniał portfela. Następnie proszą swoją ofiarę o podanie kodu BLIK, dzięki któremu wypłacą pieniądze z bankomatu, kod jest autoryzowany przez pokrzywdzonego w aplikacji mobilnej banku.
Ofiarą tego oszustwa można też paść podczas zakupów na różnego rodzaju aukcjach internetowych. Oszuści wystawiając rzekome produkty w swoich ogłoszeniach, nie podają numeru konta, tylko proszą o kod BLIK, dzięki któremu niezwłocznie wypłacą pieniądze, obiecując przy tym natychmiastową wysyłkę zakupionego towaru. Kupujący myśląc, że po dokonaniu w ten sposób płatności, zamawiany towar zostanie do niego szybciej wysłany, potwierdza transakcję.
Przestrzegamy - jeśli otrzymujemy prośbę o pożyczkę, nie działajmy pochopnie. Sprawdźmy najpierw czy osoba, która do nas napisała, lub której prośba dotyczy, rzeczywiście potrzebuje naszej pomocy. Jeśli otrzymamy od znajomego prośbę o przelew za pomocą BLIK-a lub o przekazanie kodu BLIK - zanim to zrobimy - zadzwońmy do tej osoby i potwierdźmy jej prośbę. Pomoże to nam uniknąć nieprzyjemności. Pamiętajmy o tym, aby NIGDY nie przekazywać pieniędzy obcym osobom, nie przesyłać ich na podane przez obce osoby numery kont, nie podawać nikomu danych do logowania na nasze konta bankowe, nie przekazywać obcym osobom kodów do płatności mobilnych. Zadbajmy o prawidłowe zabezpieczanie swoich danych osobowych, haseł i numerów dostępowych do portali i komunikatorów.